5 motius pels quals has de veure ‘Redemption Road’

Autor: Gerard A. Cassadó

5 motius pels quals has de veure ‘Redemption Road’

1. PERQUÈ DEMOSTRA QUE ENCARA HI HA COSES A DIR SOBRE L'HOLOCAUST

Sembla que al cinema i a la televisió els queden poques coses noves per explicar sobre la Segona Guerra Mundial, però cada cert temps apareixen noves ficcions que tracten temes que fins ara havien quedat relegats a les notes al peu de pàgina de la Història. La recent estrena de ‘Land of Mine’ (Martin Pieter Zandvliet, 2015; estrena a FilminCAT el 6 de juliol), sobre el tracte que van rebre els soldats alemanys, un cop acabada la guerra, a les costes daneses, n’és un bon exemple. ‘Redemption Road’ aborda de nou la tragèdia jueva, però parlant d’una família els membres de la qual mai van trepitjar un camp de concentració. Al contrari, van aconseguir fugir d’Alemanya i exiliar-se a altres països. Bona sort? ‘Redemption Road’ aconseguirà que et replantegis això de la bona i la malastrugança. Quin tracte van rebre les víctimes "de segona" del nacionalsocialisme un cop acabada la Guerra?
 
2. PERQUÈ AQUÍ L'HOME NO ÉS L'HEROI RETROBAT

Recordeu ELS MILLORS ANYS DE LA NOSTRA VIDA (William Wyler, 1946)? La que és probablement la millor pel·lícula sobre l’impacte de la II Guerra Mundial als Estats Units ens oferia una estampa coneguda: el soldat que torna a casa, traumatitzat després del combat, i és incapaç de reinserir-se a la vida civil. A REDEMPTION ROAD també hi ha un pare de família que ha hagut de marxar de casa per culpa de la guerra, però el seu periple forçat a Cuba té molt poca heroïcitat i ens enfronta al dur dilema que sorgeix quan hom ha de decidir entre viure senzillament a l’espera de què acabi la tempesta (sense saber com haurà quedat tot després dels llamps) o seguir vivint, amb tot el que això comporta. Jutjar el personatge no és tasca de la sèrie, així que pertocarà a cada espectador decidir què en pensa dels seus actes i com interpreta la seva obsessiva odissea redemptora un cop acabada la guerra.

3. PERQUÈ L'HORROR ESTÀ FORA DE CAMP

Han passat molts anys des que George Stevens filmés l’Horror de Dachau amb la seva càmera, i la ficció audiovisual ja no requereix d’imatges punyents per referir-se a la tragèdia més gran del segle XX. La II Guerra Mundial és subjecte elidit a REDEMPTION ROAD. Ni una detonació, ni un tret, ni un cadàver... tan sols una ferida, la de la família Kornitzer, sagnant a mesura que avança la història. La voluntat del director, Matthias Glasner, de no mostrar allò que ja no cal mostrar, es fa evident, per exemple, quan passa per sobre d’una violació amb una eloqüent el·lipsi. Potser per què les imatges d’Stevens a Dachau mai s’esborraran de la memòria col·lectiva, REDEMPTION ROAD no vol recordar-nos explícitament què va passar amb els jueus entre 1939 i 1945. 

4. PERQUÈ LES SEVES NO SON LES IMATGES QUE TOTS TENIM DE LA GUERRA

Hi ha un pla que és realment significatiu a REDEMPTION ROAD. Claire, la mare de la família Kornitzer, incapaç de seguir suportant les vexacions de les autoritats berlineses, decideix deixar d’esperar que el capritxós destí posi les coses al seu lloc i marxa de casa. Ho fa deixant la porta oberta (què més dóna ja?), i la càmera de Glasner s’hi deté una estona. REDEMPTION ROAD ens vol mostrar com l’Holocaust va profanar conceptes con "llar" i "família". I per abordar aquest particular punt de vista, la narració també marxa de casa per viatjar a llocs on les bombes ressonaven lluny, ja sigui el poblet alemany on la Claire espera que la vida torni a la normalitat, o a la lluminosa Cuba on roman el seu marit Richard, allí on els vaixells plens de refugiats alemanys no poden atracar per culpa de la insolidària política exterior del govern de La Habana. La sèrie també ens porta al Regne Unit per seguir el periple dels dos fills del matrimoni Kornitzer, però és evident que aquí els estralls de la guerra van deixar una marca molt més profunda.

5. PERQUÈ ELS SEUS ACTORS SON HABITUALS DEL CINEMA D'AUTOR

És evident que, en general, a Catalunya no tenim un coneixement profund de l’star system alemany, el que no vol dir que els actors de REDEMPTION ROAD ens siguin totalment desconeguts. Els més familiaritzats amb el catàleg de Filmin reconeixeran el seu protagonista, Ronald Zehrfeld, doncs és un habitual del director Christian Petzold (BÁRBARA, PHOENIX). A la seva dona a la ficció, Johanna Wokalek, la recordem de R.A.F. FACCIÓ DE L’EXERCIT VERMELL, i a la sèrie també apareixen l’escocesa Kate Dickie (PROMETHEUS, LA BRUJA) o Eva Löbau (MALEITS MALPARITS, RÉQUIEM).

Publica un comentari

Sense opinions