'El Príncep i el Dybbuk': fugida del passat

Autor: Helena Oller

'El Príncep i el Dybbuk': fugida del passat

Ha passat a la història per assistir a Friedrich Murnau durant el rodatge de "Nosferatu", per dirigir una pel·lícula que va indignar a Goebbels i per produir el film més car de la història. Així i tot, ni els seus amics ni familiars van conèixer mai al veritable Michal Waszynski. El documental intenta desxifrar el joc de màscares del cineasta per resoldre els enigmes que envoltaven la seva vida. Qui fou Waszynski realment?

De què va?

"El Príncep i el Dybbuk" és un documental biogràfic que pretén descobrir la verdadera identitat del magnànim Michal Waszynski. A través del metratge de les seves pel·lícules i d'entrevistes amb els qui el van conèixer, l'espectador s'escola en la vida del productor i, sobretot, en el passat que es va esforçar a amagar. 

Qui hi ha al darrere?

Elwira Niewiera i Piotr Rosolowski són dos directors polonesos amb experiència reconeguda en aquest format. Rosolowski fou el co-autor del curt documental nominat a l'Oscar, "Rabbit à la Berlin", i Niewiera en fou la seva assistent. En aquest darrer projecte, uneixen esforços de nou com a co-directors i fan una exhaustiva tasca d'investigació. "El Príncep i el Dybbuk" a obtenir el Premi al Millor Documental en l'última edició del Festival de Venècia. 

Qui hi apareix?

Mose Waks, conegut com a Michal Waszynski, és el motor del documental. Un home misteriós, amb múltiples identitats i un passat que el va perseguir fins a la seva mort. Un exiliat, no solament del seu país, sinó també d'ell mateix. Amics i familiars intenten fer-ne un retrat psicològic i biogràfic: un camí ple de sorpreses pels espectadors i pels mateixos entrevistats. 

Què és?

"Nobody's Business" (Alan Berliner, 1996) + "Peter Finch: Mad As Hell" (Robert de Young, 2011). L'exactitud del documental amb la poètica de la ficció. 

Què ofereix?

Quan Waszynski va fugir de la seva Polònia natal, també va deixar enrere la seva vida. I ell, com una ànima en pena, com un dybbuk, va vagar per una Europa en guerra. El príncep, intentant exiliar-se de la realitat, es va amagar en la ficció: aquella realitat on tot és possible. El límit entre ambdues dimensions no estava definit: alguns el coneixien per ser un aristòcrata polonès, però la seva família era pobra. Altres pensaven que era catòlic, però era d'origen jueu. I mentre alguns creien que era el feliç marit d'una rica comtessa italiana, altres sabien que era un homosexual reprimit. Els seus diaris plens de paraules incertes eren l'única àncora a la veritable realitat, aquella de la que renegava però no oblidava.

Michal Waszynski és el personatge que Mose Waks va adquirir el dia que va abandonar el judaisme, a la seva família i als seus orígens. Una fugida necessària per poder esdevenir ell mateix, però un fet traumàtic que el va perseguir tota la seva vida. Així va quedar plasmat en les seves pel·lícules, però especialment en "Dybbuk" (1937). Waks s'identificava amb aquest ésser, ja que ell canviava de personalitat com el dybbuk de forma, i mentrestant es repetia: "em va bé no saber qui sóc".


Icona per defecte d'un usuari no loguejat
Els comentaris despectius i els espòilers seran moderats. Si tens qualsevol problema escriu-nos a contacte@filmin.cat