La torbadora màgia d'Anna Solanas i Marc Riba

Autor: Pablo Ferrer

La torbadora màgia d'Anna Solanas i Marc Riba

Són bons temps a FilminCAT i el catàleg se'ns omple de qualitat. Aprofitant el nostre nou cicle d'Anna Solanas i Marc Riba, us parlem d'aquests atípics creadors que a força de treball, passió i determinació, s'han acabat convertint en tota una revelació dins del stop-motion i en una referència a nivell estatal.

INICIS: EL BUIT A SUPERAR

Ja no és cap novetat que el cine i l'art en general, són móns difícils i sacrificats que requereixen de molts sacrificis i dedicació, però al que es van enfrontar aquests creadors va ser diferent. Marc Riba i Anna Solanas, es van graduar a l'ESCAC, lloc on es van conèixer i van concebre la seva primera obra conjunta "El negre és el color dels déus"(2003). Fet que sorprèn si tenim en compte que llavors el material disponible sobre stop-motion era pràcticament inexistent, tal i com ells mateixos afirmen: "La veritat és que no sabíem molt bé on ens ficàvem. Llavors era menys freqüent que circulessin making of d'altres pel·lícules, i no hi havia molta literatura sobre el tema del stop-motion. O sigui que ens enfrontàvem a aquest film gairebé a cegues i de manera molt autodidacta. I ens va agradar, ens va agradar molt, ens vam enamorar de la tècnica del stop-motion, del repte que suposava cada moviment, cada plànol". Per sort, el projecte va ser un èxit i des d'aquest moment, es van embarcar junts en un viatge de descobriment personal i artístic.

CONSOLIDACIÓ D'UN ESTIL

Amb un distintiu estil i la determinació de comunicar, la parella va començar a consolidar-se com a creadors a tenir en compte dins de la indústria de l'animació gràcies a l'èxit a nombrosos festivals, fins al punt de crear al 2004 la seva pròpia productora. I va ser a partir d'aquest moment quan Solanas i Riba van canviar radicalment el seu registre (exceptuant potser la seva col·laboració a "Petits herois"). Moguts principalment per l'ambició creativa i el repte narratiu que aquesta nova etapa més tètrica propiciava, el duo va produir algunes de les seves peces més reconegudes. Mantenint el l'imaginari fantàstic que els caracteritzava a les seves primeres obres més còmiques i lleugeres, els seus nous productes van experimentar un torbador gir, mostrant la nova predilecció dels creadors cap a temes més foscos i històries més angoixants. D'aquí van sortir fascinants curtmetratges com "Les bessones del carrer Ponent", "Canis" o el més recent "Cavalls morts", premiats arreu del món per la seva claustrofòbica atmosfera i contundència.

REFERENTS NACIONALS

Anna Solanas i Marc Riba han suposat una revitalització de l'animació a Catalunya i han reivindicat les possibilitats del stop-motion com a eina narrativa. Amb més de 1000 seleccions a festivals d'arreu del món i prop de 200 premis als seus curtmetratges, el duo ha triomfat amb aquest estil que van descobrir junts i al que s'han mantingut fidels. Tan fidels, que segueixen amb el mateix equip base amb el que van produir el seu primer curt i respectant la concepció més pura del stop-motion: sense fer servir cromes i movent fotograma a fotograma les figures, buscant la màxima autenticitat possible al seu moviment i sensació de conjunt artesanal.

És evident que Riba i Solanas han aconseguit triomfar, però la seva petjada transcendeix els premis, ja que ha sigut el seu impacte a la indústria de l'animació catalana i espanyola el que els fa realment rellevants. Donant-li una nova i màgica llum a un medi quan més la necessitava.

Publica un comentari

Sense opinions