L'Acadèmia del Cinema Català posa en valor el gènere del terror fet a Catalunya
El terror català serà el 2024 el protagonista de l’acció de recuperació del patrimoni cinematogràfic que impulsa anualment l’Acadèmia del Cinema Català, comissariada en aquesta ocasió per Jordi Sánchez Navarro. L'investigador i programador ha seleccionat vuit títols icònics per traçar un recorregut geogràfic, històric i estilístic del gènere a Catalunya, reivindicar-ne les aproximacions personals d’autors cabdals com Pere Portabella, Miquel Iglesias, Vicente Aranda, Chicho Ibáñez Serrador, Agustí Villaronga, Bigas Luna, Bred Anderson, Jaume Balagueró o Paco Plaza, i l'especial importància de les localitzacions com a poderoses eines narratives en aquest gènere cinematogràfic.
El festival TerrorMolins, amb més de cinquanta anys d'història, acollirà aquest dissabte, 9 de novembre, la presentació de l'itinerari, la projecció de ¿Quién puede matar a un niño?, de Chicho Ibáñez Serrador, i la taula rodona Els paisatges de les nostres pors: una geografia del gènere a Catalunya, amb el director Jaume Balagueró, la crítica Desirée de Fez i el mateix comissari del programa.
Les vuit pel·lícules seleccionades ofereixen un viatge per la història i estètica del terror català, començant amb Las crueles (1969) de Vicente Aranda, rodada entre Barcelona i Sitges. Segueix Vampir-Cuadecuc (1970) de Pere Portabella, rodada a Girona i l'Hospital de Sant Pau. La maldición de la bestia (1975) de Miquel Iglesias, simula l'Himàlaia amb escenaris catalans com el Montseny i ¿Quién puede matar a un niño? (1976) de Chicho Ibáñez Serrador utilitza la Festa Major de Sitges com a fons terrorífic.
Als anys 80, Agustí Villaronga amb Tras el cristal (1986) entre Vallvidrera i el Garraf, mentre que Bigas Luna crea una Amèrica fictícia a Angoixa (1987) amb Casa Vicens i Torre Bellesguard. Ja als 2000, El maquinista (2004) de Bred Anderson utilitza espais icònics com l'Hospital del Tòrax, i [REC] (2007) de Balagueró i Plaza tanca el recorregut amb la Casa Argelich, convertida en un espai claustrofòbic.