Les produccions catalanes que s'estrenen al Festival de Sitges

Autor: FilminCAT

Les produccions catalanes que s'estrenen al Festival de Sitges

La 52a edició del Festival de Sitges arrenca el proper 3 d'octubre amb una programació tan extensa com sol ser habitual. Entre les nombroses produccions que es podran veure a l'Auditori Melià, la Sala Tramuntana, el Retiro y el Prado, hi trobem 9 pel·lícules que compten amb producció catalana.

Tres d'elles formaran part de la Secció Oficial Fantàstic, la més important del festival. "El hoyo" (foto) és l'opera prima del cineasta basc Galder Gaztelu-Urrutia, qui ja havia estat present a Sitges amb el seu anterior curtmetratge, el molt interessant "La casa del lago". La premisa de "El hoyo" recorda a diversos clàssics del gènere com "Cube". En el que probablement serà una reflexió sobre la lluita de classes, diversos personatges es troben tancats en una estranya instal·lació sense saber què és exactament què han de fer ni perquè estan allà. Les persones estan distribuïdes en diversos nivells, i cada cert temps una plataforma fa arribar una taula plena de menjar al seu pis. Ivan Massagué és un dels protagonistes d'aquesta coproducció de la catalana Zentropa.

"Cujo" (Lewis Teague, 1983) ha estat probablement un dels referents del tarragoní José Luis Montesinos, que debuta en el llargmetratge amb "Cuerdas", sobre una jove paraplègica que veu com el seu gos Athos, encarregat d'assistir-la, ha començat a comportar-se d'un mode estrany i agressiu. Montesinos és l'autor d'un dels curts catalans més fascinants dels darrers anys: "El corredor", que pots veure a FilminCAT.

La tercera coproducció catalana a concurs és "Paradise Hills", debut de l'artista basca Alice Waddington que es va estrenar al passat Festival de Sundance. Una pel·lícula rodada en anglès i amb un repartiment internacional en el qual destaquen Emma Roberts i Milla Jovovich, sobre un internat de luxe on les famílies de l'alta societat envia a les seves filles per a que siguin educades per ser dones perfectes.

RARESES I EXOTISME

L'argentí Mariano Cohn es va fer un nom formant parella amb Gastón Duprat gràcies a títols com "El hombre de al lado" o "El ciudadano ilustre". Ara dirigeix en solitari "4x4", sobre un home ric que, fart de robatoris, prepara una trampa al seu flamant tot-terreny per enxampar al primer lladre que s'atreveixi a forçar la porta i fer-li passar la pitjor nit de la seva vida. Mediapro produeix un dels grans exercicis de tensió de l'any que ens recordarà a títols com "El desconocido", de Dani de la Torre. La premisa de "4x4" té força similituds amb la de "La jauría", de Carlos Martín Ferreras, director d'aquella obra de culte infravalorada que és "Zulo" (2005). Aquí també comencem amb un home tancat dins un cotxe. En el seu cas està emmanillat i envoltat d'altres persones que no saben com ni perquè han despertat segrestades dins d'un vehicle. L'escena sembla pròpia d'un suïcidi col·lectiu que no ha sortit com estava previst. Però aviat descobriran que res és el que sembla.

Santiago Loza, com Mariano Cohn, també és argentí, i ha dirigit un dels títols amb més personalitat de l'any. "Breve historia del planeta verde" ha estat definida com una pel·lícula orgullosament trans i alienígena, i explica la història de tres amics que volen portar de tornada als seus orígens un extraterrestre que ha viscut els darrers anys en secret amb l'àvia d'un d'ells. Zentropa és la productora catalana que ha participat en la pel·lícula, presentada al Festival de Berlín. Més exòtica és encara "The Long Walk", una coproducció entre Catalunya (Screen Division) i Laos que agradarà els fans d'Apichatpong Weerasethakul, doncs congrega els salvatges paisatges de la jungla de Laos, esperits i viatges en el temps. I no menys arriscada promet ser la proposta de  Miguel Llansó, "Jesus Shows You the Way to the Highway" (foto). El director de la ja inclassificable i iconoclasta "Crumbs" torna a Etiòpia i involucra la CIA en aquesta nova mescla de gèneres i textures que la prestigiosa revista Variety ha persignat: No hi ha cap dubte de que no s'assembla a res.

Una altra producció catalana que trepitja terra aliena és el documental "An American Satan", on Aram Garriga reprèn el viatge encetat amb "American Jesus", aquest cop per retratar l'Esglèsia de Satan, fundada als anys 60 per Anton Szandor LaVey. Finalment cal recordar que Nostromo Pictures, la productora d'Adrián Guerra que també produeix la ja esmentada "Paradise Hills", presentarà a Sitges "Legado en los huesos", segona entrega de l'adaptació al cinema de la Trilogia del Baztán, l'obra de la novelista Dolores Redondo que va iniciar el seu transvasament al cinema amb "El guardián invisible" fa un parell d'anys.


Publica un comentari

Sense opinions