Arrenca la cursa per a les 60 produccions candidates als XIII Premis Gaudí, que se celebraran el 21 de març de 2021

Autor: Acadèmia del Cinema Català

Arrenca la cursa per a les 60 produccions candidates als XIII Premis Gaudí, que se celebraran el 21 de març de 2021

Avui arrenca la cursa per a les 60 produccions candidates als XIII Premis Gaudí, amb l’obertura de la primera ronda de votacions. Trenta-dos llargmetratges de ficció, deu documentals, quatre pel·lícules per a televisió i catorze curtmetratges competiran enguany per a les 21 estatuetes en la gran nit del cinema català, que se celebrarà el 21 de març de 2021.

El calendari de la cursa s’ha vist alterat per la situació sanitària del país i ajorna les seves principals cites. D’aquesta manera, la lectura de nominacions, prèvia a l’inici de la segona volta de votacions dels acadèmics, tindrà lloc a La Pedrera el dijous 28 de gener, i els espectadors podran votar el Premi especial del públic a la millor pel·lícula del 10 de febrer al 19 de març. Finalment, el lliurament dels guardons serà el diumenge 21 de març de 2021. D’aquesta manera, l’Acadèmia pretén compartir una gala presencial i segura, tal com s’ha celebrat en les dotze edicions precedents.

És desolador el panorama cinematogràfic català que ens ha deixat la pandèmia: només competiran 6 llargmetratges de ficció en llengua catalana, una de les xifres més baixes de la història dels premis (només superada per la primera edició dels Gaudí, amb 4 pel·lícules candidates). És més, en només una dècada, la quota de producció catalana sobre la producció de l’Estat espanyol passa del 48% al 30%: 17 de les 54 produccions catalanes candidates enguany s’han rodat en català, 35 en altres llengües i 2 són sense diàlegs.

D’altra banda, el sostre de vidre segueix sent una realitat per a dones directores i productores. Les dades confirmen un desequilibri similar al de la passada edició en termes globals i situa en un 30% les pel·lícules candidates amb dones directores al capdavant. Pel que fa a la proporció de dones en la direcció de llargmetratges de ficció, el percentatge és del 15%, el més baix dels darrers cinc anys: només 4 dels 26 tenen direcció femenina. En l’àmbit de la producció, només un 33% són dones productores, xifra que reprodueix un desequilibri similar al de la direcció.

Pel que fa a la quota de pantalla de la producció catalana a l’Estat espanyol se situa en un 7,2% de la recaptació anual de cinemes, una dada que puja dos punts respecte a la darrera dada registrada (2018). Aquest augment s’explica per la situació excepcional de manca d’estrenes nord-americanes generada per la situació sanitària. La pel·lícula amb producció catalana amb més taquillatge de l’any ha sigut “Adú”, estrenada prèviament a la primera onada de la pandèmia, recaptant més de 6 milions d’euros. I en llengua catalana, la més vista ha sigut “La vampira de Barcelona”, amb una recaptació de gairebé 20.000 €.

Publica un comentari

Sense comentaris