La producció cinematogràfica catalana s’estabilitza el 2023 amb 90 pel·lícules

Autor: FilminCAT Font: Filmin

La producció cinematogràfica catalana s’estabilitza el 2023 amb 90 pel·lícules

L’Acadèmia del Cinema Català  va celebrar ahir a Barcelona la seva Festa d’Estiu a la Casa de l’Aigua de la Trinitat Nova, una trobada clau per al sector cinematogràfic català. En col·laboració amb l’OPA - Observatori de la Producció Audiovisual (UPF) i amb el suport de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), l’Acadèmia va dur a terme el balanç dels films produïts per empreses catalanes el 2023, dels seus espectadors i del seu pes en la producció espanyola.

Estabilització de la producció catalana

En el marc de l'auge del cinema espanyol viscut el 2023, amb 337 títols, dues xifres aboquen a Catalunya un balanç positiu i d’estabilitat per a la nostra indústria respecte al volum de producció: d’una banda, les 90 produccions amb participació catalana, i de l’altra, el percentatge de contribució d’empreses productores catalanes en el conjunt del cinema espanyol, que es manté, malgrat el fort increment de la producció estatal, en un 25%. En aquesta collita, la ficció és el pilar del cinema català, amb 53 títols.
Les dades de gènere s’estanquen en el lent procés de normalització a la nostra indústria: les dones ocupen el 30% dels llocs de lideratge en els àmbits de direcció, producció i guió de les pel·lícules amb participació catalana. El balanç també revela conclusions importants pel que fa a la composició d’aquesta indústria, fortament atomitzada amb 98 empreses implicades en la producció dels 90 títols de 2023, i a la seva capacitat d'internacionalització: una quarta part de les produccions amb participació catalana són coproduccions internacionals, amb França com a soci preferit.

L’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) del Ministeri de Cultura va beneficiar 37 pel·lícules amb participació catalana, i va incrementar l’aportació de 19,2 milions de 2022 a 26,7 milions el 2023. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) de la Generalitat de Catalunya va contribuir-hi amb 8,6 milions d’euros, amb una partida destinada a la promoció del cinema en català de 564.000 euros. La mitjana per film puja enguany de 261.000 a 344.000 euros.

Tot i aquestes dades, el públic continua sent l’assignatura pendent. El cinema català encara afronta el repte d'atreure més espectadors a les sales. Els 55 films qualificats el 2023 van aconseguir 2.216.912 espectadors, un descens del 45% respecte al 2022, on es van qualificar 64 títols. A diferència de l'any anterior, sense un gran èxit de taquilla com "Tadeu Jones 3: La taula maragda", el 2023 va tenir "El mestre que va prometre el mar" com la pel·lícula més vista amb gairebé 300.000 espectadors.


El cinema que vindrà

El passat vespre, l’Acadèmia del Cinema Català va atorgar l’onzè Premi Pepón Coromina a la pel·lícula Upon Entry, dirigida per Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vázquez. El jurat, presidit per l’actriu Marta Molins i format per la consultora en diversitat de projectes audiovisuals Salima Jirari, el productor Edmon Roch, l’actriu Anna Alarcón i el director David Moragas, va destacar aquest film per la seva exploració de la burocràcia en processos migratoris i la violència institucional, amb un enfocament valent, intel·ligent i enginyós que li ha valgut un recorregut internacional i l’ha posicionat com un dels millors debuts dels darrers anys.

A més, el jurat va concedir una menció especial al documental Toda una vida de Marta Romero Coll, valorant la seva delicadesa, creativitat i generositat en retratar la intimitat dels seus avis i família, i reflexionar sobre temes essencials com l’amor, les cures, la vulnerabilitat, la memòria i la vellesa, demostrant el poder catàrtic del cinema en la seva òpera prima.

La Festa d’Estiu de la passada nit no només va celebrar les produccions de l’any passat, sinó que també va oferir una mirada al futur del cinema català. Directores i directors com Belén Funes, Dani de la Orden, Celia Rico i Mar Coll, juntament amb intèrprets com Maria Rodríguez Soto, Aina Clotet i Emma Vilarasau, que van ser presents a l’esdeveniment. Natàlia Garriga, consellera de Cultura, va encapçalar la representació institucional, acompanyada per figures com Àngels Ponsa, Jordi del Rio i Francisco Vargas, entre d'altres.


Aquest 2023 ha estat un any de contrastos per al cinema català, amb desafiaments en termes d’audiència però una notable estabilitat en la producció i finançament. La Festa d’Estiu va ser una celebració d’aquest esperit resilient i una premonició del que el futur pot oferir al nostre cinema.

Publica un comentari

unnamed

Sense comentaris