Programació completa de la desena edició de l'Atlàntida Film Fest

Autor: FilminCAT

Programació completa de la desena edició de l'Atlàntida Film Fest

L’Atlàntida Film Fest ha presentat aquest matí a Palma la programació completa de la seva 10a edició, que comença el pròxim 27 de juliol.

Jaume Ripoll, director del festival i cofundador de Filmin, ha estat l'encarregat de desvetllar el cartell complet i ho ha fet des del centre cultural La Misericòrdia, un dels enclavaments del festival.

A Palma, seu física per cinquè any consecutiu, el festival se celebrarà del 27 de juliol al 2 d'agost mentre que a la plataforma Filmin la programació es podrà veure en línia des del 27 de juliol fins al 27 d'agost.

Tot i les dificultats generades per la crisi sanitària de la Covid-19, l'edició d'aquest any compta amb la programació més ambiciosa i estimulant de les celebrades fins al moment. En la versió en línia del festival es podran veure 113 títols de 25 països: 53 estrenes absolutes a Espanya, 37 òperes primes, 30 documentals, 5 sèries i 30 títols dirigits per dones.

A Palma es podrà gaudir d'una acurada selecció integrada per 42 títols: 16 documentals, 10 concerts, 8 conferències i 5 sèries. A més se celebrarà per tercer any consecutiu el projecte Mallorca Talents Lab, un taller dirigit a joves guionistes.

La desena edició del festival continua girant al voltant d'Europa i analitza la realitat, els problemes i els reptes del Vell Continent i dels seus habitants. Està dividida en 6 blocs temàtics: Memòria històrica (obres centrades en els errors del passat d'Europa), Política i controvèrsia (històries cap a les quals està prohibida la indiferència), Murs i fronteres (les barreres reals o imaginades de la UE), Generació (pel·lícules que analitzen el comportament de les joves generacions europees), Identitat (cinema de temàtica LGBTI) i Domestik (la intimitat del ciutadà dinamitada per la política i l'economia).

PREMI MASTERS OF CINEMA: STEPHEN FREARS

Submergint-nos ja en l'apartat cinematogràfic, el director britànic Stephen Frears apadrina l'edició d'enguany i rebrà a Mallorca el premi Masters of Cinema en reconeixement a la seva trajectòria. A més oferirà una classe magistral i es podrà veure la seva pel·lícula "The Hit", rodada a Espanya el 1984 i protagonitzada per John Hurt, Terence Stamp i Tim Roth.

En anys anteriors van rebre aquest reconeixement Ken Loach, Guy Hamilton (a títol postum), Vanessa Redgrave i Roland Joffé. L'actor britànic Joseph Fiennes serà l'encarregat de lliurar aquest premi.

Stephen Frears va estudiar Dret a la Universitat de Cambridge però el seu contacte amb el grup còmic Monty Python el va fer sentir-se atret, primer pel teatre, i després pel cinema. Va començar en el món de l'espectacle com a ajudant de direcció. Va dirigir el seu primer curtmetratge en l’any 1967, "The Thirty Minute Long Burning" i el seu primer llargmetratge en 1971, "Detective sin licencia".

En 1985 dirigeix "La meva preciosa bugaderia", pel·lícula que el donaria a conèixer internacionalment i que va ser nominada als premis Oscar i també als BAFTA. El consagrarien títols com "Obre't d'orelles", "Els estafadors", o "Les amistats perilloses", pel·lícula amb la qual va debutar a Hollywood. Per ella va ser nominat a l'Oscar a la Millor Direcció, va rebre dos premis BAFTA (Millor Pel·lícula i Millor Direcció) i també el premi César a la Millor Pel·lícula Estrangera.

A Espanya va rebre dos premis Goya a la Millor Pel·lícula Europea per "Cafè irlandès" (1995) i "The Queen" (2007), per la qual va ser novament nominat a l'Oscar a la Millor Direcció.Altres títols elogiats són "Mary Reilly", "Negocios ocultos", "Alta Fidelidad", o "Heroi per accident". En la televisió, algun dels seus últims èxits han estat "A Very English Scandal" o "State of the Union".

INAUGURACIÓ I CLOENDA

La inauguració tindrà lloc al pati del Centre Cultural La Misericòrdia. La pel·lícula encarregada d'inaugurar el certamen a Palma serà "Destrucció creativa d'una ciutat", un documental dirigit per Carles Bover (guanyador del Goya al Millor Curtmetratge Documental per “Gaza”). Bover dissecciona la realitat d'una ciutat com Palma que, fins fa poc, estava abocada al turisme, i presenta els problemes de gentrificació i identitat urbana analitzats pels qui els pateixen i pels qui els haurien de solucionar.

La cloenda del festival a Palma se celebrarà a Ses Voltes i anirà a càrrec de la pel·lícula "Sempre dijous", de Joan Porcel. L'esdeveniment serà molt singular ja que els espectadors seran testimonis del rodatge del tercer acte de la pel·lícula.

"Sempre dijous" és un retrat d'una de les artistes balears emergents amb més talent dels últims anys, Júlia Colom. La història d'una noia de 20 anys que cerca la seva veu entre les tonades populars i la nova música electrònica. La d'un viatge d'anada i tornada entre Mallorca i Barcelona. En acabar la projecció, la cantant oferirà el primer dels concerts a l'illa.

PROGRAMACIÓ*

Stephen Frears, Ethan Hawke, Ben Wishaw, Anya Taylor-Joy, Ane Dahl-Torp, Tilda Swinton, Adèle Exarchopoulos, Charlotte Gainsbourg, Banksy, Gerard Depardieu, Michel Houllebecq, Vanessa Paradis, Joanna Hogg, Jóhann Jóhannsson, Tom Cullen, Angela Merkel, Robert Fisk, Alex Brendemühl, Ana Pastor i Óscar Camps són alguns dels noms propis d’aquesta edició. A alguns els rebrem físicament a l'illa. A d'altres els veurem en els seus últims treballs.

En un primer comunicat vam avançar algun dels títols que formen part de la programació d'enguany. A continuació podeu trobar altres títols destacats:

-“Surge”, d’Aneil Karia. Fenomen absolut en els festivals de Sundance (Premi Especial del Jurat) i Berlín aquest mateix any. Protagonitzada per Ben Whishaw, és el "Joker" que rodarien els germans Safdie.

-“Here are the Young Men”, de Eoin Macken. Rebel drama juvenil, una mena de "Trainspotting" banyat de "Euphoria", en què tres amics abandonen l'institut per introduir-se en un món d'autodestrucció on el consum desmesurat d'alcohol i drogues els porta a veure’s immersos en una sèrie d'actes violents i de transgressió social.Amb Dean-Charles Chapman ("Joc de Trons", "1917"), Finn Cole ("Peaky Blinders"), Ferdia Walsh-Peelo ("Sing Street") i Anya Taylor-Joy ("The Witch"). Es basa en la novel·la debut de Rob Doyle, un jove talent de les lletres irlandeses, que va ser escollit entre els 20 millors novel·listes d'Irlanda en el passat segle (1916-2016).

-"La pintora i el lladre", de Benjamin Ree. És una pel·lícula documental. Una de les pel·lícules més polèmiques i sorprenents de l'últim Festival de Sundance (Premi Especial de Jurat). Una història increïble, però sobretot, real, protagonitzada per un lladre de quadres.

- "Pink Wall", de Tom Cullen. És el debut darrere de la càmera del protagonista de "Weekend". Sis escenes. Sis anys. Sis moments que van definir la relació entre Jenna i Leon. Un apassionat retrat de la fi de l'amor al qual donen vida (i mort) dos actors de primera línia en les seves millors versions: Jay Duplass i Tatiana Maslany.

- "Merkel", d’Stephan Wagner, un intens i realista biopic de ficció sobre Angela Merkel que adapta "The Driven Ones" (2017), un best-seller escrit pel periodista Robin Alexander.

- "Thalasso", de Guillaume Nicloux. Cinc anys després de "El segrest de Michel Houellebecq", Michel Houllebecq i Gérard Depardieu coincideixen en una sessió de talassoteràpia a Cabourg. Plegats intenten sobreviure al règim saludable que l'establiment intenta imposar-los.

- "The Exception", de Jesper W. Nielsen. Un elegant thriller empresarial i feminista que adapta l'exitosa novel·la homònima de Christian Jungersen i que presenta un repartiment de luxe encapçalat per Sidse Babett Knudsen ("Borgen").

- "Banksy: Most Wanted", d'Aurélia Rouvier i Seamus Haley. Un retrat en profunditat d'aquest Robin Hood emmascarat.

- "Adoration", de Fabrice du Welz. Plena d'exquisides escenes i amb dos sòlides interpretacions centrals, "Adoration" és un encisador conte de terror.

- "System Crashed", de Nora Fingscheidt. Va ser seleccionada per Alemanya per representar el país en els Oscar i va rebre múltiples premis de l'Acadèmia del Cinema Alemany. Explica la història de la indomable Benni, una nena de 9 anys abandonada per la seva mare que viu en una família d'acollida i porta a tots els que l’envolten a la desesperació.

-"Adolescents", de Sebastian Lifshitz. És un dels documentalistes més prolífics i aclamats del cinema europeu contemporani. El cineasta francès s'embarca en l'aventura que suposa acompanyar durant 5 anys a les amigues Emma i Anaïs, concretament des dels 13 anys fins que en compleixen 18, el 2019, i poden votar.

- "Back Home", de Jessica Palaud. Està protagonitzada per Adèle Exarchopoulos i Niels Schneider. Un faula íntima, rural i atmosfèrica que destaca especialment per les seves excel·lents interpretacions i la seva honestedat emocional.

- "A Son", de Mehdi M. Barsaoui és una impactant òpera prima que entre altres coses qüestiona l'adulteri femení en la societat àrab. Va participar al Festival de Venècia (Jornada dels Autors) i al Festival de Toronto (Secció Oficial).

-"Origen", d'Ana Pastor és un migmetratge creat per Newtral amb l'ajuda d'Open Arms i la Fundació Barça. Explica la història de diversos joves que van decidir no fugir a Europa, que desenvolupen la seva activitat professional o han emprès un negoci.

-“El escritor de un país sin librerías”, de Marc Serena. Guinea Equatorial es va independitzar d'Espanya fa 50 anys i ara s'ha convertit en un dels països més aïllats d'Àfrica. Ens endinsem en ell en companyia de l'escriptor més traduït de país, Juan Tomás Àvila Llorer, que el 2011 va haver-se de refugiar a Espanya per denunciar la dictadura de Teodoro Obiang, la més longeva del món. A través dels seus llibres descobrim un racó d'Àfrica que viu encara sota l'impacte de dos segles de dominació colonial.

- "Water Lilies" és el debut al cinema de Celine Sciamma, una de les cineastes europees més importants i reivindicables del nostre temps. Protagonitzada per Adèle Haenel, relata el despertar sexual d'un triangle format per tres noies adolescents.

- "Tesla", de Michael Almereyda. Ethan Hawke i Kyle MacLachlan protagonitzen aquest superb biopic que indaga en els esforços que va haver de realitzar un geni inimitable com Nikola Tesla a l'hora de presentar al món una revolució energètica que canviaria la nostra vida per sempre.

- "Lovecut", de Iliana Estañol i Johanna Lietha. Tinder, mentides, pornografia i sis adolescents rebels que intenten trobar el significat a les seves vides en l'agitació del dia a dia. Mereixedora del prestigiós Premi Max Ophüls al Millor Guió, l'òpera prima de Iliana Estañol i Johanna Lietha és un intent audaç de comprendre millor el jovent del nostre temps, així com la societat en la qual vivim.

- "Savage State", de David Perrault. Estrena a Espanya d'una pel·lícula molt singular que s'aventura en el western jugant amb els seus codis per crear una pel·lícula gairebé gòtica, novel·lesca, fantasmal i per sobre de tot, feminista.

-"Truth and Justice", de Tanel Toom. Aquesta adaptació d'un clàssic seminal de la literatura estoniana és una superproducció que ha estat mereixedora del Satellite Award a la Millor Pel·lícula internacional i que ha batut tots els rècords del seu país, superant fins i tot "Avatar" en nombre d'espectadors i situant-se com l'obra més taquillera en la història d'Estònia.

-"Pelican Blood", de Katrin Gebbe. Va inaugurar la secció Orizzonti al Festival de Venècia i es va poder veure a la Secció Oficial del Festival de Sitges. Una pel·lícula de terror domèstic i plena de pertorbadors elements que recorden les novel·les de Cormac McCarthy: xiuxiuejadores de cavalls, drama psicològic i un univers traumàtic.

- "Eastern", de Piotr Adamski. Seguint la senda oberta pel nou cinema grec i concretament, per "Canino", l’Atlàntida Film Fest acull l'estrena internacional d'aquest distòpic i violent al·legat feminista que segurament faria les delícies de Yorgos Lanthimos.

PROPOSTES BALEARS

A més de la inauguració i la clausura, el festival dedica una programació especial al cinema que dialoga amb les illes:

-Curts confinats.

Curts finalistes del concurs del Consell de Mallorca. Una sessió en la qual es podran veure i votar els 10 curtmetratges finalistes en el concurs organitzat pel Consell de Mallorca. Aquest és el present i el futur de cinema balear.

-“El Buzo”, de Günter Schwaiger. Protagonitzada per Àlex Brendemühl, "El Buzo" s'inspira en "La Maleta de Marta", el reconegut documental previ del mateix director, el controvertit Günter Schwaiger.

- "Bocca Chiusa", de Joan Martí Mir, és la història d'un silenci. El silenci de Bernat Xamena. Un músic, virtuós de la trompeta, que un dia va començar a sentir fòbia cap a la seva pròpia eina de treball, fins arribar a límits insospitats. Parlem de la distonia focal d'embocadura, una afecció neurològica que afecta l'1% de músics de tot el món.

- "Je te tiens", de Sergio Caballero. Curtmetratge seleccionat també a Cannes, protagonitzat per Ángela Molina i Virginia Rousse. Caballero és també l'autor del cartell de la present edició de l’Atlàntida Film Fest.

- "Ardara", de Raimon Fransoy i Xavier Puig. Ficció amb maneres de documental que reconstrueix el viatge de tres joves a Ardara, un poble costaner irlandès del qual mai van tornar. A través dels ulls dels qui els van conèixer, així com del rastre que van deixar en forma de gravacions de vídeo, la pel·lícula vol entendre per què no van tornar a casa. Bruna Cusí protagonitza una cinta en què també participa Elisabet Casanovas.

- "Constel·lació Comelade", de Luis Ortas. Documental musical sobre Pascal Comelade. Artesà de la melodia, clàssic postmodern, compositor experimental, miniaturista del rock... Pascal Comelade no té una sola definició. La seva música tampoc.

- "Formentor: el mar de les paraules”, de López Li. Un documental sobre l'hotel més carismàtic i llegendari de l'illa de Mallorca: l'hotel Formentor, conegut com "l'hotel de les estrelles" ja que des de la seva fundació fa 90 anys ha estat punt de trobada dels personatges més rellevants del segle XX: Audrey Hepburn, Dalai Lama, Winston Churchill, Grace Kelly, Rainier de Mònaco...

-"Estudi Thomas Harris", d'Emili Manzano. La història d'una casa davant del mar habitada al llarg de l'últim segle per tres figures històriques: el pintor Cecil Aldin, l'espia i pintor Tomás Harris i el polític afusellat pel franquisme Alexandre Jaume. Una obra imprescindible per entendre la història de les Balears de l'últim segle.

- "Dona", de Marga Melià. La directora mallorquina ens proposa en aquest curtmetratge un drama intimista amb elements de thriller sobre tres generacions de dones marcades pel destí en un entorn opressiu i asfixiant.

ELS FOTÒGRAFS DE LA GUERRA

Aquest any Atlàntida Film Fest dedica una secció als fotògrafs que cobreixen les guerres sense més armes que les seves càmeres, una secció especial destinada a analitzar els motius que impulsen aquests professionals a retratar els conflictes armats. Alguns dels títols que trobarem en aquesta secció són:

- "This is not a movie: Robert Fisk", de Yung Chang. Aquest documental segueix els passos del llegendari periodista britànic Robert Fisk, un dels principals cronistes dels conflictes globals en els últims 40 anys.

- "Sympathy for the devil", de Guillaume de Fontenay. Protagonitzada per Niels Schneider, recrea amb gran poder formal i absolut rigor històric, la guerra dels Balcans, un dels episodis més desoladors i conflictius de la recent història europea.

- "Camille", de Boris Lojkine. Camille Lepage, una jove i idealista reportera fotogràfica, viatja fins a la República Centreafricana per cobrir la imminent guerra civil. Boris Lojkine recrea amb gran precisió la brillant, commovedora i tràgica història real de la jove fotògrafa francesa.

- "Photographer of war", de Boris Bertram. Jan Grarup (guanyador de múltiples World Photo Awards) viu una vida en estat d'emergència. Com a fotògraf de guerra, sovint arrisca la seva vida, mentre que a Copenhaguen és pare de quatre fills. Tot d'una, la urgència canvia en el moment que la seva exdona cau greument malalta de càncer. Un retrat psicològic d'un home que ha documentat els horrors de la guerra durant 25 anys, però que de cop i volta ha d'enfrontar-se a una nova lluita interna.

SÈRIES

Les sèries, cada vegada més en auge i presents en les nostres vides, no podien faltar a l’Atlàntida Film Fest. Aquestes són algunes propostes:

- "Sex", d’Amalie Næsby Fick. Mundialment estrenada en la recent Berlinale, en episodis de tot just un quart d'hora, la directora danesa Amalie Næsby Fick i la creadora-escriptora Clara Mendes utilitzen imatges intenses i una partitura imponent per desenvolupar una història d'amor contemporània i adolescent, molt influenciada per les xarxes socials.

- "Gender Derby", de Camille Ducellier. El roller derbi no és un esport més. És un joc per equips creat i practicat per dones que es caracteritza per promoure la diversitat corporal i ser transinclusiu. "Gender Derby" és una web-sèrie en format vertical com les stories d'Instagram, en un reflex de la intimitat del mòbil, i que retrata la Jasmin, adolescent queer en transició de gènere i "jammer" d'un equip de roller derbi.

- "Force of Habit", de diverses directores. "Force of Habit" deconstrueix l'ús invisible del poder cap a les dones tant en la vida privada com en la societat. Seguint a 11 dones, experimentem el seu punt de vista i ens submergim en la mirada femenina.

- "Vernon Subutex", de Cathy Verney. Estrena a Espanya dels primers episodis d'una de les sèries més reeixides del moment a França. Romain Duris dona vida a Vernon Subutex, el propietari de la mítica botiga de discos 'Revolver', centre neuràlgic i punt de reunió de l'escena parisenca dels anys noranta. En plena crisi discogràfica, es veu obligat a tancar, el que l’ensorra en una enorme depressió que el manté confinat a casa gairebé sense sortir.

- "Stieg Larsson: l'home que jugava amb foc", d'Henrik Georgsson. És una sèrie documental sobre Stieg Larsson i la seva lluita contra l'extrema dreta i els neonazis.

*Totes les pel·lícules que es projecten físicament a Palma es poden veure també en línia, exceptuant "Sempre dijous", de Joan Porcel, "Vernon Subutex" i la selecció de curtmetratges del Consell de Mallorca.

RETROSPECTIVA COMPLETA D’ALEKSEI BALABÀNOV (1959-2013)

A l'acurada selecció que integra la programació d'aquesta 10a edició, cal sumar-li a més la filmografia completa d’Aleksei Balabànov, nom de referència i enfant terrible del cinema rus. En total es podran veure els 13 llargmetratges de l'enyorat director, que va morir prematurament als 54 anys després de patir un infart.

COL·LOQUIS

Els col·loquis i les xerrades són un altre dels plats forts de la versió física de festival a Palma. Totes les trobades tindran lloc al Museu de Mallorca i a més es podran veure també en streaming a través d’Instagram. Aquest any comptarem amb els següents convidats:

- "Reflexió sobre la relació entre Àfrica i Europa". Amb la periodista Ana Pastor, l'activista i fundador d'Open Arms, Óscar Camps, la directora de la Fundació Barça, Maria Vallès, i el director del documental "L'escriptor d'un país sense llibreries", Marc Serena.

- "El futur d'Europa en temps de pandèmies". Amb el director de “Merkel”, Stephan Wagner.- "Feminisme, cinema i quotes després del #MeToo". Amb Patricia Arquette (per videoconferència).

- "El periodisme vs l'extrema dreta". Amb la periodista Maria Llull i el politòleg Pablo Simón.

- "Els reptes de l'Espanya buida en el món actual". Amb l'escriptor i periodista, Sergio del Molino.

- "Europa verda, Europa utòpica". Amb l'escriptor i periodista, Sergio del Molino.

- "Desxifrant l'enigma de l'Estudi Harris". Col·loqui entre el periodista Emili Manzano i l'editor i crític, Andreu Jaume.

- "Recordant l'hotel de les estrelles". Col·loqui entre l'escriptora Carme Riera i el director de "Formentor", José Luis López Linares.

CONVIDATS

A més dels participants en les xerrades esmentades anteriorment, comptarem amb la presència dels següents convidats:

Stephen Frears, Premi Masters of cinemaAneil Karia, director de “Surge”Stephan Wagner, director de “Merkel”Imogen Kogge, protagonista de “Merkel”Tom Cullen, director de “Pink Wall”Carles Bover, director de “Destrucció d’una ciutat”Joan Porcel, director de “Sempre Dijous”Sergio Caballero, director de “Je te tiens”Alex Brendemühl, protagonista de “El Buzo”Marc Serena, director de “El escritor de un país sin librerías”Concha Buika, cantant més internacional de Guinea Ecuatorial que posa música a “El escritor de un país sin librerías”

Oriol Puig, director de “El sitio de Otto”Iñaki Mur, protagonista de “El sitio de Otto”Elisabet Casanovas, actriu de “Ardara”Emili Manzano, director de “Estudi Harris”Joan Martí Mir, director de “Bocca Chiusa”Bernat Xamena, protagonista de “Bocca Chiusa”Marga Meliá, directora de “Dona”Juan Palacio, director de “Meseta”Luis Ortas, director de Constel·lació Comelade”

Pascal Comelade, protagonista de “Constel·lació Comelade”

ARTISTES MUSICALS CONVIDATS*

Cecilio G

Vic Mirallas

Confeti de odio

Bearoid

María José Llergo

Ferran Palau

Pavvla

Marc Seguí

Júlia Colom

Mary Paxanga

MALLORCA TALENTS LAB

Per tercer any consecutiu l’Atlàntida Film Fest acollirà el projecte Mallorca Talents Lab, un espai que permetrà a 6 guionistes desenvolupar el seu projecte cinematogràfic sota la tutela de grans experts del sector. Se celebrarà del 27 al 30 de juliol a Can Oleo.

Tots els esdeveniments a Palma, incloses les projeccions de pel·lícules i els concerts, són gratuïts prèvia reserva d'entrada. L’AFF és l'únic festival multidisciplinar europeu d'aquestes característiques.

Filmin traurà a la venda un pack especial amb accés als més de 100 títols que ofereix el festival online. El preu d'aquest pack serà de 15 euros per als no subscriptors de la plataforma. Els subscriptors podran accedir a totes les pel·lícules sense cost afegit.

Atlàntida Film Fest compta amb el patrocini de: Fundació Mallorca Turisme - Mallorca Film Commission; i el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics - Govern de les Illes Balears; Ajuntament de Palma, Consell Insular de Mallorca: Departament de Cultura; Creative Europe del Programa Media, ICAA Ministeri de Cultura, ICEC Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la UNED- Illes Balears (Universitat Nacional d’Educació a Distància) i Centre Balears Europa. Amb el patrocini de Rosa Blanca i Audi.

Títols esmentats

Publica un comentari

Sense comentaris